بهترین کتاب‌های روانشناسی

روانشناسی یک حوزه‌ی گسترده و متنوع است که بر مطالعه‌ی نحوه‌ی رفتار و تفکر افراد، از جمله شما، متمرکز است و احساسات، شخصیت و خیلی چیزهای دیگر را پوشش می‌دهد. فجایع عظیمی که امروز ما را تهدید می‌کند، اتفاقات اساسی جسمانی یا بیولوژیکی نیستند، بلکه رویدادهای روانی هستند. هر چه بیشتر در مورد روانشناسی اجتماعی و رفتار انسانی بدانید، بهتر است. وقتی روانشناسی را درک کنید، خود و اطرافیانتان را نیز درک خواهید کرد، همچنین تصمیمات بهتری می‌گیرید و موقعیت‌های سخت را راحت‌تر مدیریت می‌کنید.

۱. تکه‌هایی از یک کل منسجمپرفروش ترین کتاب روانشناسی

کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» اثری جذاب از روانشناس و روانکاو ایرانی، پونه مقیمی است که توسط نشر بینش نو منتشر شد. پونه مقیمی تحصیلاتش را درزمینه‌ی روان‌شناسی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد و هم‌اکنون به‌عنوان درمانگر مشغول به کار است.

موضوع اصلی کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» که با زبانی ساده و صمیمی نوشته شده، مسائل روان‌شناختی و روابط بین افراد است؛ اینکه چگونه می‌توانیم معنای جدیدی در وجود خود پیدا کنیم و بدانیم گاهی نیاز داریم با خود خلوت کنیم تا بتوانیم نگاه بهتری به رابطه‌مان با خودمان داشته باشیم. این اثر که شامل ۹ فصل بوده، همان‌طور که از عنوان آن نیز می‌توان دریافت، مجموعه‌ای از یادداشت‌های کوتاه است که مقیمی آن را تکه‌هایی از یک کل منسجم می‌داند. مقیمی این یادداشت‌ها را طی سه سال به نگارش در آورده و پس از انتشار اولین نسخه‌ی آن بیش از صدبار تاکنون تجدید چاپ شد و طرفداران زیادی پیدا کرد که این یک موفقیت بسیار چشمگیر برای یک نویسنده‌ی کتاب اولی به شمار می‌رود.

عناوین فصل‌های کتاب عبارت‌اند از: «نگاهی به مفهوم زندگی و واقعیت‌‌های آن»، «ما و رابطه‌ها»، «احساس‌ها»، «تفکراتی که صمیمیت را در رابطه کم می‌کند»، «رابطه می‌تواند بستر چه اتفاق‌‌هایی باشد؟»، «رفتارهایی که به درک کردن آدم‌‌ها کمک می‌کند»، «ما و آدم‌‌ها و تمام آن بخش‌‌های مشترک انسانی»، «زمان همان عنصر اصلی رشد در رابطه‌هاست» و «تنهایی».

نویسنده در مقدمه‌ی کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» به این موضوع اشاره کرده که بااینکه این یادداشت‌ها با نظم و ترتیب خاصی جمع‌آوری و نگاشته شده‌، اما هیچ اجباری برای اینکه حتما موضوعات را به همان ترتیب نوشته‌شده مطالعه کنید، وجود ندارد. درواقع جهان فکری نویسنده از یک نقطه‌ی مشخص شروع شده و به یک نقطه‌ی خاص ختم می‌شود. پونه مقیمی در این کتاب محبوب که حول محور خودشناسی و نگاه به درون نوشته شده، از ساده‌ترین و درعین‌حال مبهم‌ترین جریان زندگی پیش روی ما می‌گوید.

۲. بی ‌حد و مرزپرفروش ترین کتاب روانشناسی

کتاب «بی ‌حد و مرز» با عنوان انگلیسی «Limitless» اثر کارآفرین، نویسنده و سخنران مشهور آمریکایی، جیم کوییک توسط نشر میلکان و با ترجمه‌ی پگاه فرهنگ مهر منتشر شد. جیم کوییک برای دهه‌ها از طریق سمینارها و دوره‌های آموزشی خود به افراد مشهور، افراد تجاری و افرادی از طبقه‌های مختلف کمک می‌کند.

مغز انسان قدرت تسخیر همه‌چیز را دارد و جیم کوییک با نوشتن این اثر، آن را به واقعیت تبدیل کرده است. یک روز که جیم کوییک در مدرسه بود از روی صندلی سقوط می‌کند و از ناحیه‌ی پشت مغزش مجروح و دچار آسیب مغزی می‌شود. او به دلیل این آسیب، برای یادگیری و به خاطر سپردن حقایق ساده دچار مشکل می‌شود و همین موضوع باعث شده که تحصیلش سه سال بیشتر از همسالانش طول بکشد. جیم از طریق این کتاب می‌خواهد به همه بگوید که تنها چیزی که می‌تواند شما را از انجام کاری باز دارد فقط خودتان هستید.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله فواید روانکاوی را حنما بخوانید

جیم استدلال می‌کند که والدین و معلمان اغلب به کودکان توصیه می‌کنند که روی درس‌های خود تمرکز نمایند، بدون اینکه به آن‌ها آموزش دهند که چگونه تمرکز کنند. اگر از کودکی بخواهید تمرکز کند مانند این است که به او بگویید بدون هیچ آموزشی گیتار بنوازد. درنتیجه، همین افراد وقتی بزرگ می‌شوند، نمی‌توانند روی چیزهایی که در دست دارند تمرکز کنند یا سریع یاد بگیرند.

جیم کوییک برای بیش از ۲۵ سال، از نزدیک با بازیگران، ورزشکاران، مدیران ارشد اجرایی و فوق‌العاده‌ها در تمام جنبه‌های زندگی کار کرده تا توانایی‌های واقعی آن‌ها را آشکار کند. او در این کتاب پیشگامانه، شیوه‌های مبتنی بر علم و نکات آزمایش‌شده میدانی را برای تسریع در خودآموزی، ارتباط، حافظه، تمرکز، یادآوری و خواندن سریع، برای ایجاد نتایج سریع و سخت، آشکار می‌کند.

نویسنده با مثال‌هایی از زندگی خودش، سعی می‌کند نشان دهد که هیچ محدودیتی برای آنچه یک انسان می‌تواند به دست آورد وجود ندارد. جیم کوییک نشان می‌دهد که چگونه از فردی که نمی‌توانست حقایق ساده را به خاطر بسپارد یا به‌درستی بخواند، به نویسنده‌ای پرفروش تبدیل شد.

پس از خواندن کتاب، متوجه خواهید شد که مغز شما چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توانید چیزهایی را که همیشه می‌خواستید حفظ کنید. جیم کوییک سعی می‌کند توضیح دهد که اگر کسی نتواند توانایی‌های ذهنی خود را بهبود بخشد، آن شخص یا ذهنیت، انگیزه‌اش را محدود کرده یا از روش‌های بد یادگیری استفاده می‌کند. او همچنین می‌گوید که رفتار توسط باور هدایت می‌شود و ما باید همیشه به باور زیربنایی مربوط به آن کار خاص بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *