راه های سالم برای کنترل استرس های زندگی!

تجارب استرس زا بخشی عادی از زندگی هستند و واکنش استرس مکانیسمی برای بقا است که ما را برای پاسخ دادن به تهدیدات آماده می کند. مقداری استرس مثبت است: تصور کنید که برای سخنرانی در مقابل جمعیت ایستاده اید و آن را از پارک بیرون می آورید. پر استرس؟ قطعا. بلکه چالش برانگیز و راضی کننده است.

اما زمانی که یک عامل استرس زا منفی است و نمی توان با آن مبارزه کرد یا از آن اجتناب کرد – مانند اخراج در محل کار یا بحران پزشکی یکی از عزیزان – یا زمانی که تجربه استرس مزمن می شود، پاسخ های بیولوژیکی ما به استرس می تواند سلامت جسمی و روانی ما را مختل کند.

خوشبختانه، ابزارهای مبتنی بر شواهد زیادی برای کمک به مبارزه با اثرات منفی استرس به روش‌های سالم وجود دارد. آنها به شما توصیه می کنند:

سعی کنید عوامل استرس زا را از بین ببرید: اینکه آیا سطح غیرقابل تحملی از استرس روانی را تجربه می کنید یا نه بستگی به شدت موقعیت و همچنین فردی دارد که آن را تجربه می کند. اینکه چگونه یک عامل استرس زا را درک می کنید و در مورد آن فکر می کنید نیز می تواند تأثیر زیادی بر نحوه واکنش شما داشته باشد. فرار از یک موقعیت استرس زا یا اجتناب از یک مشکل همیشه امکان پذیر نیست، اما می توانید سعی کنید استرسی را که احساس می کنید کاهش دهید. ارزیابی کنید که آیا می‌توانید وضعیتی را که باعث استرس شما می‌شود، تغییر دهید، شاید با کنار گذاشتن برخی مسئولیت‌ها، کاهش استانداردهای خود یا درخواست کمک. حمایت اجتماعی را پرورش دهید: حمایت اجتماعی قوی می‌تواند تاب‌آوری در برابر استرس را بهبود بخشد. برخی از دوستان یا اعضای خانواده ممکن است در گوش دادن و همدردی خوب باشند. دیگران ممکن است در کمک عملی، مانند آوردن یک غذای خانگی یا پوشش یک ساعت مراقبت از کودک، برتر باشند. حمایت کردن همچنین می تواند احساسات مثبت را افزایش دهد و احساسات منفی را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید که روابط شما در تعادل باقی بماند. دوستی که نیاز به حمایت دارد اما هرگز به او کمک نمی کند، ممکن است سطح استرس شما را افزایش دهد. به دنبال تغذیه خوب باشید: هنگامی که با یک عامل استرس زا مواجه می شوید، سیستم عصبی مرکزی آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند که در کنار سایر تغییرات فیزیولوژیکی بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. استرس حاد می تواند اشتها را از بین ببرد، اما ترشح هورمون کورتیزول در طول استرس مزمن می تواند باعث هوس چربی و قند شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که کورتیزول بالا همراه با مصرف زیاد قند ممکن است باعث رسوب چربی در اطراف اندام‌های داخلی ما شود – چربی احشایی که با بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک مرتبط است. رژیم غذایی سرشار از انواع مواد مغذی هم می تواند از سلامتی محافظت کند و هم انرژی فیزیکی بیشتری برای مقابله با چالش ها فراهم کند. بدون نیاز به گیاهخواری یا کنار گذاشتن کوکی ها – فقط هدفتان این است که یک رنگین کمان از میوه ها و سبزیجات را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید. از مصرف موادی مانند الکل برای کاهش پاسخ استرس خودداری کنید زیرا مواد ریشه مشکل را حل نمی کنند و می توانند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشند.

جهت مراجعه به بهترین روانشناس تهران کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *