3 کتاب برتر روانشناسی کودک – کاوش در ذهن شما

درک بهتر کودکانمان بهترین هدیه ای است که می توانیم به عنوان والدین یا مربی به آنها بدهیم. روانشناسی کودک پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد.

به همین دلیل است که درک نیازهایی که در پشت برخی از رفتارها پنهان شده است، نحوه عملکرد احساسات آنها و چگونگی رشد مغز آنها در هر مرحله از رشد ضروری است.

چیزی که همه ما از آن آگاه هستیم این است که داشتن عنوان پدر، مادر یا معلم لزوماً به این معنی نیست که ما به طور خودکار مهارت هایی را که برای تربیت و آموزش کودکان نیاز داریم، داریم.

هر کودک منحصر به فرد است و هر روز چالش های جدیدی را به همراه دارد. شاید یک رفتار دشوار جدید، یک ناامنی، تاخیر در یادگیری، یا حتی تکرار مداوم «آیا این کار را درست انجام می‌دهم؟»

1. ایجاد هوش هیجانی: تمرین‌هایی برای پرورش انعطاف‌پذیری درونی در کودکان (لیندا لانتیری و دانیل گلمن)

امروزه بسیاری از ما می دانیم که هوش هیجانی کلید سلامت و شادی بهتر است. این نوع هوش چارچوبی بی نظیر برای تربیت فرزندانمان می دهد.

ادغام برخی دستورالعمل ها، مهارت ها و توانایی ها بر اساس درک و مدیریت عاطفی، آنها را قادر می سازد تا در حال و آینده بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

همانطور که دانیل گولمن می گوید، آموزش احساسات به فرزندانمان به معنای آینده ای بهتر است. ما می توانیم در این کتاب در مورد روانشناسی کودک یاد بگیریم. علاوه بر این، همراه با راهنمای عملی و دیسک صوتی (به روایت السا پونست)، آن را به منبع بسیار کامل‌تری برای کودکان و نوجوانان تبدیل می‌کند.

2. جوجه اردک زشت (بوریس سیرولنیک)

بوریس سیرولنیک عصب شناس، روانپزشک، روانکاو و قوم شناس مشهور فرانسوی است. او را مرجع کلیدی در علم شادی و روانپزشکی می دانند. در واقع، او قبلاً در سن 11 سالگی مشخص بود که می خواهد با زندگی خود چه کند.

در سن 6 سالگی، او موفق به فرار از یک اردوگاه کار اجباری شد، در حالی که بقیه اعضای خانواده او، مهاجران یهودی روسیه، هرگز برنگشتند. از آن پس از این پناهگاه به آن سرپناه، از خانواده ای به خانواده دیگر می رفت تا سرانجام به خانه کشاورزان حقیر رسید.

سفری طولانی از اندوه، بیگانگی و اندوه، که او اجازه نداد او را به یک قربانی تروما تبدیل کند، بلکه به یک کودک مقاوم تبدیل کند.

در این کتاب، بوریس سیرولنیک دید بسیار جالبی از آسیب های روانی کودک ارائه می دهد. او می آموزد که نقش و نگار روابط و بعداً بیان احساسات ما را قادر می سازد تا نوعی «ذخیره» زیست روانی را فعال کنیم تا به ما کمک کند ادامه دهیم. بهترین روانشناس تهران

3. کودک تمام مغز: 12 استراتژی اثبات شده برای پرورش ذهن در حال رشد کودک شما (دانیل جی سیگل و تینا پین برایسون)

این کتاب مرجع فوق العاده ای در زمینه عصب روانشناسی کودک است. نویسندگان، دنیل جی سیگل، روانپزشک عصبی و تینا پین برایسون، متخصص والدین، ما را به سفری هیجان انگیز در مغز جوان می برند.کتاب روانشناسی

خواندن آن آسان، لذت بخش و جالب است. و خوشبختانه، راهبردهای بسیار کاربردی و مفیدی برای حمایت از رشد عاطفی و فکری فرزندانمان ارائه می دهد.

بیشتر وجود دارد. چیز دیگری که این کتاب را متفاوت و مبتکر می کند این واقعیت است که تصاویر می توانند به ما در آموزش مفاهیم خاصی به فرزندان خود کمک کنند. این یک کتابچه راهنمای روانشناسی کودک کامل و عالی است که به ما کمک می کند واکنش ها، رفتارها و نیازهای کودکان کوچکمان را درک کنیم.

4. وقتی می ترسید و نگران هستید چه کاری انجام دهید: راهنمای بچه ها (جیمز جی کریست)

جیمز جی کریست یک روانشناس آمریکایی است که متخصص تروما، افسردگی و اختلالات روانی در کودکان است. دلیل اینکه این کتاب در لیست ما قرار دارد ساده است: هم بزرگسالان و هم کودکان را هدف گرفته است. و ما را قادر می سازد تا ترس های خود را درک و منطقی کنیم.

مهم‌تر از همه، هدف آن پوشش دادن همه ترس‌ها، نگرانی‌ها و اضطراب‌های رایج در ذهن کودک است. اینها از تاریکی تا تنهایی، دلقک ها تا کابوس ها را شامل می شود. حتی یک واقعیت ناگوار در دنیای امروز: تروریسم.

دکتر کریست به عنوان یک روانشناس که بسیاری از کودکان ترسیده و نگران را دیده و به آنها کمک کرده است، توضیحات و راهکارهای ساده ای ارائه می دهد. هم کودکان و هم والدین پس از مطالعه این کتاب مجهزتر خواهند شد.

5. چگونه صحبت کنیم تا بچه ها گوش کنند…و گوش کنیم تا بچه ها صحبت کنند (ادل فابر و الین مازلیش)

این کتاب از زمانی که در اواخر دهه 90 منتشر شد، پرفروش‌ترین کتاب روانشناسی کودک بوده است. از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است، اما حقایق این کتاب از مد نمی افتد. در واقع، آنها جنبه های اساسی و جاودانه تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان هستند.

از طریق یک رویکرد عملی و محترمانه، روش‌های ارتباطی، استراتژی‌های نوآورانه حل مسئله، و تکنیک‌های خوب برای تعیین مرزها، مدیریت احساسات و انضباط به ما آموزش داده می‌شود.

6. دور از درخت: والدین، فرزندان و جستجوی هویت (اندرو سولومون)

الهام‌بخش و جادویی، خواندن این کتاب برای والدین، معلمان، روان‌شناسان و هر کسی که می‌خواهد در مورد آنچه ما را از یکدیگر متمایز می‌کند، چیزی که ما را متحد می‌کند، آنچه ما را تعریف می‌کند و اساساً آنچه ما را انسان می‌سازد فکر کند، لازم است.

اگرچه بسیاری از ما از تفاوت خود با والدین خود احساس غرور می کنیم، اما از تفاوت فرزندانمان با ما ناراحت هستیم.

-دور از درخت: والدین، فرزندان و جستجوی هویت، اندرو سولومون-

این کتاب غیرمعمولی است که میلیون ها نفر را مجذوب خود کرده است و عمیقاً به روابط والدین و کودکان دارای معلولیت مانند سندرم داون یا اختلالات در طیف اوتیسم می پردازد.

در صفحات آن شاهد شهادت بیش از 300 خانواده هستیم که حتی سخت ترین قلب ها را نیز متاثر می کند.

7. روانشناسی کودک (ژان پیاژه)

ما نمی‌توانیم فهرست کتاب‌های روان‌شناسی کودک را بدون صحبت درباره ژان پیاژه به پایان برسانیم.

او نه تنها یکی از برجسته ترین روانشناسان قرن بیستم بود، بلکه سهم او در زمینه رشد انسانی و روانشناسی کودک همچنان مورد توجه معرفتی، منطقی، بیولوژیکی و جامعه شناختی زیادی است.

او پایه های بسیاری از مفاهیمی را که ما اکنون روی آن کار می کنیم، گذاشت. و ما باید از او برای همه آثار، مقالات و تحقیقات تجربی گسترده‌اش که هنوز برای تأمل و تفسیر استفاده می‌کنیم، تشکر کنیم.

هر چند سال یکبار، نسخه‌های جدیدی به بازار می‌آیند و ما را قادر می‌سازند تا بار دیگر از کار پیاژه و همکار وفادارش، اینهلدر، لذت ببریم.

اگرچه خواندن آن دقیقاً «سرگرم کننده» نیست، اما اگر می‌خواهید در مطالعات اولیه هوش، ساخت واقعیت، دسته‌بندی‌های فکر، ظرفیت‌های بازنمایی، عملیات ملموس، عملیات رسمی، قضاوت اخلاقی و همچنین احساسی غوطه‌ور شوید، ضروری است. و جنبه های اجتماعی رشد کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *